Una pèrgola ‘viva’ per recuperar la natura al poble

L’escola Orígens i l’Ajuntament de les Planes d’Hostoles col·laboren en la construcció d’un espai d’ombra de vímet viu al Parc del Jonquer.

Durant dècades els pobles s’han emmirallat en les ciutats amb espais cada cop més urbans. La modernitat passava per deixar enrere les essències rurals. Però els últims anys l’Ajuntament de Les Planes d’Hostoles, orgullós del patrimoni i l’entorn, busca recuperar la natura al poble i reivindicar-la. És així com va començar la col·laboració amb l’escola de bioconstrucció Orígens fa gairebé deu anys cedint-li l’espai de l’antic ambulatori (CAP).

Ara aquesta col·laboració agafa una nova empenta amb dos projectes per embellir el poble i dotar-lo justament espais amb més presencia de la naturalesa.
Al Parc del Jonquer, un espai de trobada de cada cop més nens i nenes després de la llar i l’escola, es podrà gaudir la pròxima primavera i estiu d’un espai amb ombra ‘viva’. El Taller Entramats Vegetals. Un recurs natural estructural (6a Edició) de l’escola Orígens té previst construir una pèrgola de vímet viu quadrada de tres metres que, igual que la que ja hi ha de petites dimensions a la llar d’infants El Melic, rebrotarà cada any. També està previst construir una tanca per protegir el parc dels cotxes, tal i com van demanar els veïns en el marc d’un procés participatiu amb el consistori. “Una pèrgola tradicional d’obra podia ser molt invasiva i hem trobat en el vímet viu una molt bona opció -explica l’alcalde, Eduard Llorà-. Seguim així els principis de sostenibilitat: és importat que els projectes siguin adequats per a un poble i no una ciutat. Busquem un espai més amable i naturalitzat”.

Obres realitzades pel col·lectiu Pont de Queros

Uns nous escuts al cap de futbol
Seguint aquest principi també es millora l’accés al cap de futbol amb un estuc de calç a tota l’entrada i la realització de dos escuts de l’equip a banda i banda. En aquest cas es duu a terme a través del Taller de Revestiments Naturals. Especialització en Estucs de Calç. (8a Edició) que imparteixen Rafa Medina i Joan Quer, aquest últim natural de Les Planes d’Hostoles.
“Des d’Orígens el que volem és portar la gent al poble a aprendre del coneixement antic, les tècniques tradicionals de construcció. No tindria sentit que això passés en una ciutat, i també aporta molta dinamització del poble durant la temporada baixa de turisme”, detalla Martí Ferrer, coordinador dels cursos de l’escola de bioconstrucció.
Orígens espera així continuar col.laborant amb l’Ajuntament en els espais que el poble necessiti.