El naixement d’una cuina sostenible: La cuina Lorena

Als anys 70 moltes cuines casolanes no tenien una extracció de fums eficient: la flama cuinava els aliments i una finestra entre-oberta era l’única sortida de fums. Aquesta exposició continua al fum, cendra i quitrà en la combustió de la llenya o carbó, causen malalties. A més, la combustió de la biomassa era incompleta i per tant ineficient.
Fruit d’experiments va néixer la cuina Lorena (de la contracció “lodo i arena” en castellà; on llot i fang a vegades s’han arribat a entendre com el mateix). Aquesta cuina constava d’un circuit intern de combustió amb diferents fogons i la inclusió d’una xemeneia. El circuit podia ser en horitzontal o esglaonat.

L’èxit d’aquest invent rau en 3 punts:

-El volum de terra crua que donava cos a la cuina permetia mantenir a l’interior del circuit una temperatura elevada
-La xemeneia facilitava l’aspiració d’oxigen constant, a causa de la diferència d’alçada i pressió atmosfèrica. Els angles i trencants del circuit generaven un mínim de turbulència que faciliten la barreja de gasos.
-Al allargar el recorregut de la flama i fums, permetia disposar de diferents fogons i potències.

L’evolució d’una cuina a una estufa eficient: de la Lorena a la Rocket

Aquests 3 punts representen els elements clau per a les estufes rocket de massa tèrmica que vindrien després: temperatura, oxigen i temps. Deixant de banda la qualitat de la biomassa -que mereixeria un article a part-, una combustió eficient depèn d’una temperatura elevada i una aportació d’oxigen equilibrada. Si hi afegim un circuit de fums prou llarg dins de la casa per aprofitar més la calor, tenim una estufa enormement eficient.

L’evolució de la cuina Lorena va portar a desenvolupar moltes variants. Una d’elles: la cambra de combustió de les cuines rocket en forma de “L” o “J”. Aquestes cuines pràcticament polvoritzen la llenya extraient-li tot el poder calorífic.
-Aïllant internament la cambra de combustió aconsegueixen elevar la temperatura enormement.
-El tram recte vertical genera una forta succió i a través dels angles rectes que generen la forma “L” o “J” es barregen homogèniament els gasos . La flama, l’oxigen i la resta de gasos a l’impactar contra les diferents parets internes asseguren la combustió total del “cocktail”.
-Un disseny minuciosament estudiat permet per una banda focalitzar tota la flama en una superfície de cocció i escalfament immediat. Per l’altra banda, permet disposar a continuació de prou empenta o succió perquè els fums passin a través dels bancals de terra crua.

Una estufa del docent de la formació Joan Colin (www.artsambcaliu.com)

Dispositius domòtics: bancals de terra crua

La terra crua és un material amb una elevada inèrcia tèrmica: permet emmagatzemar molta calor. Per aquest motiu els circuits per on circula el fum s’embolcallen de terra crua, ja sigui modelada amb fang o amb blocs de terra comprimida. En funció del gruix d’aquest embolcall, podem disposar d’un desfassament tèrmic major o menor. Això significa que la calor arribarà a la superfície del bancal més d’hora o més tard.

Imaginem-nos per un moment que encenem la nostra llar de foc a les 21h. Si disposem d’un parell de bancals de terra crua que alliberen la calor restant per exemple entre 4 i 10 hores després de l’encesa, això significa que entre les 1h i les 7h del matí continuarem rebent calor a les estances on hi hagi els bancals. Just la franja horària on les temperatures descendeixen i els habitants de la casa prefereixen no sortir del llit.

Actualment, els mitjans de comunicació i les grans empreses difonen missatges perquè creiem que només podem cuinar amb gas i que les cases més eficients només poden ser domòtiques, amb infinitat de gadgets per regular la temperatura constantment.

Com veieu en aquest article, ara es disposa de prou coneixements i recorregut per construir sistemes de cuina i calefacció amb seny i escalfar grans espais de forma eficient i saludable amb material local.

Si vols aprendre tots els detalls per dissenyar i construir aquests tipus d’estufes, apuntat al curs vinent que farem d’estufes de massa tèrmica 😉

Recorda que el divendres 15 de desembre s’acaben els descomptes d’un 15% i fins a un 30% si ets alumne Orígens!

Joan Pascual