Un any més, i ja en van quatre, hem estat presents a Firhàbitat. En aquest esdeveniment, que s’ha convertit en el lloc de referència de la bioconstrucció a Catalunya, hi hem tingut una gran presència.

Com ja és habitual hem generat un punt de gran atracció amb l’espai infantil que dinamitza Aborígens, on els més menuts poden experimentar amb materials i eines. Una cosa que ens sembla cabdal en l’educació dels més menuts.

També hem col·laborat en un nou espai a la fira. El valor dels oficis, orientat als alumnes d’ESO, que té per objectiu fer visible un tipus de sortida professional que està menystinguda i és tan necessària per a la recuperació de la construcció tradicional i el desenvolupament de la bioconstrucció. En la matinal de divendres 350 alumnes de la comarca han assistit a un documental, una taula rodona, diversos tallers, i una visita al conjunt de la fira. Per tal que aquesta visita fos ben activa, des d’Orígens hem creat un qüestionari sobre els coneixements de la bioconstrucció i els oficis que podien obtenir a la fira fent recerca, i del qual disposen un kahoot en línia com a material per als instituts.

Dins aFirhàbitat també hi hem desenvolupat el nostre curs de volta catalana, edició de 2024 amb un gran èxit de participació i de satisfacció dels participants. En el curs, de divendres a la tarda fins diumenge, han pogut adquirir tant els coneixements teòrics bàsics de la volta catalana, com sobretot, pràctics amb la realització de revoltons, una volta de mocador i una volta d’escala.

La volta catalana ha estat una de les protagonistes del Firhàbitat d’enguany, ja que el dissabte es va realitzar un altre taller de volta catalana, que forma part de la programació de cursos de mestratge en construcció tradicional que impulsen el Gremi de la Bioconstrucció de Catalunya i l’Ajuntament de Vic, iniciativa que compta també amb la nostra col·laboració.

Segurament deu ser per aquesta capacitat d’acció que demostrem, i de la que ja tenim un històric de més de deu anys, que en aquest primer any que el Gremi de la bioconstrucció ha creat uns premis a obres de bioconstrucció i mencions a impulsors d’aquesta, se’ns ha lliurat la Menció al compromís amb la comunitat.

Un reconeixement que agraïm al Gremi de la bioconstrucció i a tots aquells que ens fan confiança i participen de les nostres activitats i formacions i fan que aquest projecte pugui continuar essent considerat un referent.