Curs de Silvicultura i Encaixos Estructurals de Fusta (11a Edició)

· Del 10 al 12 i del 15 al 19 de març 2023 ·

En aquest curs de 7 dies construirem una estructura porticada de 25m2 amb coberta a una aigua mitjançant la tècnica “timber frame”

Sobre el Curs

Iniciarem aquest curs fent una visita a bosc, amb una dinàmica de reconeixement del terreny i estudi de l’entorn per entendre totes les sinergies que intervenen en l’extracció de fusta. Tot seguit aprendrem a talar un arbre degudament i com procedir posteriorment per retirar l’escorça i transportar-lo al lloc d’assecatge

Els 6 dies restants de formació, els dedicarem a construir una estructura porticada de 25m2 amb coberta a una aigua mitjançant la tècnica “timber frame”. Aquesta tècnica consisteix en construir estructures sòlides i robustes amb fusta massissa i encaixos tradicionals, sense cap mena de platina o ferramenta metàl·lica. Treballarem amb fusta local i els coneixements adquirits et permetran dissenyar i construir tant amb fusta obrada i regruixada com amb fusta rodona i irregular.

S’han triat aquestes dimensions reduïdes per facilitar el maneig dels elements durant el curs i realitzar una formació completa en 7 dies. Tot i aixís, tot el procés i els detalls del curs estan enfocats per tal de poder extrapolar fàcilment el disseny a estructures més grans, per cobrir i donar aixopluc a superfícies majors.

• Apropar-nos a la gestió forestal i la extracció de la matèria prima.
  • Entendre els esforços als que estarà sotmesa la fusta en cada unión per saber dimensionar correctament totes les unions.
  • Entendre globalment en què consisteix el càlcul estructural i quines són totes les variables a tenir en compte al dissenyar.
  • Aprendre a dissenyar i construir estructures de fusta sòlides i resistents: tant per construir un porxo o cobert como la estructura d’una casa.
  • Interioritzar mitjançant la pràctica tot el procès constructiu, desde la identificació dels elements, passant per el marcatge i ubicació dels encaixos, la seva precisa execució i el muntatge final.

Àpats: Al començar la jornada es proposarà als participants un dels restaurants del poble, menú amb preu especial per a l’escola Orígens. Sempre essent opcional i voluntari per a cadascú.
Pernoctació: Per a optar a les diverses opcions podeu consultar el web de l’Ajuntament de Les Planes d’Hostoles.
Cafeta: Durant les jornades a l’Escola hi ha servei de cafeteria, infusions, pica-pica obert als participants.

Del 10 al 12 i del 15 al 19 de març 2023. (55 h)

Teoria: Traçat geomètric de les unions, línies de referència, elements estructurals, tipus d’unions, esforços i càrregues principals, assecat de la fusta, períodes de tala.

Pràctica: Anivellat, marcatge, execució, comprovació, ajustaments unions, aixecament.

Andreu Modeas, fuster, silvicultor i membre fundador d’ARBOREAL.
Oriol Palou, arquitecte, consultor d’estructures i membre fundador de Sustenta.
Max Rutgers,fuster d’estructures, maître Compagnon du Devoir, declarats patrimoni immaterial de la humanitat per l’ús i la recuperació de tècniques tradicionals al voltant d’Europa. Membre fundador de MAX MADERA.
Pau Nieto, dissenyador i constructor estructures de fusta massissa de km 0 amb el sistema timber framing. Gestor integral finca El Polell al massís del Montseny. Fundador de FUSTAECO.
Ferran Bergonyó, aparellador i membre fundador d’Orígens, Escola Taller de Bioconstrucció.
Joan Pascual, delineant i fuster, membre formador de l’Escola Orígens.

Amb la col·laboració de l’Equip de talleristes i formadors d’ORÍGENS, Escola Taller de Bioconstrucció.

10 a 12 participants.
Persones que cerquin a curt-mig termini construir amb coneixements i criteri estructures tradicionals de fusta massissa, ja sigui per motius laborals i professionals com d’autoconstrucció.
Estudiants, fusters i professionals de la construcció.

Maceta i enformador (de 20-25mm o superior) (Recomanable).
Paper i llapis.

EPIs (Equips de Protecció Individual) ulleres i guants, eines manuals de tall i de conformat de la fusta per a realitzar les pràctiques.

Preu General: 850
Preu descompte alumne Escola Orígens*: 680

• Els/les participants que s’inscriguin i realitzin la paga i senyal de la matrícula, abans del 10 de gener de 2023, gaudiran d’una bonificació del 10% sobre el preu general del Curs.
  •  La reserva de plaça queda garantida mitjançant el pagament de la matrícula (50% preu general del curs o taller). El 50% restant de l’import s´haurà de completar abans de l’inici del curs per transferència bancària o el primer dia del curs, en cas de pagar en efectiu. (L’escola no disposa de TPV).
  •  El descompte corresponent a l’alumne de l’escola Orígens s’aplicarà aquells alumnes que han fet algun curs organitzat per l’escola Orígens a excepció del tast de Bioconstrucció.
  •  Els descomptes no són acumulables.
  •  Els preus indicats estan exempts d’IVA. Les activitats formatives d’acord el que estableix l’article 20 de la Llei de l’Impost sobre el Valor Afegit (Llei 37/1992), queden exemptes d’aquest impost.

Cancel·lacions:

• Les anul·lacions comunicades les dues setmanes abans de l’inici del curs/ taller comportaran la pèrdua de la matrícula.
  • En cas que s’hagi iniciat el curs/ taller, comportarà la pèrdua del 100 % de l’import del curs.

C/ La Roureda, 5-7.

Descàrregues