Taller Esmolat d’Eines & Talla de Fusta (1a Edició)

· 17 al 19 de febrer 2023 ·

Divendres 16-20h + Dissabte i Diumenge 9-18h

El taller “Esmolat d’eines i talla de fusta” està enfocat a aprendre a cuidar les eines de fusteria i entendre en profunditat com treballar la fusta.

Sobre el Curs

A la Escola Orígens oferim una formació enfocada la silvicultura i els encaixos tradicionals estructurals amb fusta on el correcte estat de les eines és fonamental: tal i com diu el refrany “l’eina fa la feina”.

La diferència entre saber mantenir una eina per extreure el màxim rendiment i desconèixer el seu esmolat representa un esgotament físic i mental: la feina es pot duplicar perfectament, podem prendre mal i el resultat pot empitjorar fins al punt de cometre errors que la fusta no perdona.

Aquesta formació neix amb la intenció d’obtenir una visió global i profunda per mantenir i reparar enformadors, ganivets, destrals i ribots. Un cop esmolades les eines les posarem a prova i ens endinsarem en la talla de fusta noble. Estudiarem l’anatomia de la fusta de forma holística i com afrontar les seves fibres i nusos amb cada eina. D’aquesta forma entendrem quins són tots els aspectes i detalls clau de l’esmolat i manteniment.

•   Entendre el origen i composició geològica de pedres i metalls
  •  Aprendre a esmolar enformadors, ganivets, destrals, ribots amb pedres,    escates i amoladores.
  •  Aprendre a interpretar i tallar la fusta per donar-li forma.
  •  Aprendre diferents tècniques per esmolar una serra i restaurar una eina antiga.

L’organització del curs no es fa càrrec de la manutenció, simplement ofereix el servei..

Àpats: S’oferirà la possibilitat de dinar a un restaurant del poble per 14€ el menú. A la Escola hi ha una petita cuina a disposició dels participants que funciona amb autogestió.

Pernoctació: Podeu consultar al web de l’Ajuntament de Les Planes d’Hostoles o contactar amb els següents espais:
Càmping l’Alguer. http://www.campingalguer.com/
Mas Vedruna (https://www.masvedruna.com/)
Fonda Giralt (Amer) (972 43 00 45)

Cafeta: Durant les jornades a l’Escola hi ha servei de cafeteria, infusions, pica-pica etc. obert als participants..

Del 17 al 19 de febrer de 2023. (20h)

Pràctica: Esmolat dels enformadors i rectificat de l’esquena. Esmolat de fulles per ribots i la tècnica del regle. Esmolat de destrals i estudi del bisell còncau, recte o convex. Esmolat de ganivets. Exercicis pràctics per donar forma a la fusta.

Teoria: Teoria del tall. Abrasius i geometria del tall de cada eina. La fusta: anatomia bàsica, anisotropia, higroscopicitat, assecat i moviment. Història geològica i composició dels diferents tipus de pedres i metalls. El esmolat i recuperació d’eines a través de la autogestió.

Andrea Cortés,
Jordi Ferrer,
Dani Bejarano,
Joan Pascual.

Amb la participació de l’Equip de talleristes i formadors d’ORÍGENS, Escola Taller de Bioconstrucció.

Nombre d’alumnes: 8 participants.
Va dirigit: fusters i fusteres, autoconstructors, tècnics de la construcció i tota aquella persona interessada en les eines analògiques i la construcció i escultura tradicional de fusta massissa.

Paper i llapis.

EPIs (Equips de Protecció Individual) ulleres i guants, eines manuals de tall i de conformat de la fusta per a realitzar les pràctiques.

Preu General: 275 €
Preu descompte alumne Escola Orígens*: 220 €

*El descompte i reserva de plaça només queda garantida mitjançant la paga i senyal de la matrícula (50% preu general del curs/taller). El 50% restant de l’import s´haurà de completar abans de l’inici del curs per transferència bancària o el primer dia del curs, en cas de pagar en efectiu (L’escola no disposa de  TPV).
* El descompte alumne de l’escola Orígens s’aplicarà aquells alumnes que han fet algun curs organitzat per l’escola Orígens a excepció del tast de Bioconstrucció .
* Els preus indicats estan exempts d’IVA. Les activitats formatives d’acord el que estableix l’article 20 de la Llei de l’Impost sobre el Valor Afegit (Llei 37/1992), queden exemptes d’aquest impost.

Cancel·lacions:
* Les anul·lacions comunicades després del 1 de febrer del 2023 comporta la pèrdua de la matrícula.
* En cas que s’hagi iniciat el curs/ taller, la pèrdua del 100 % de l’import del curs.

C/ La Roureda, 5-7.

Descàrregues