Taller de Pedra Seca (10a Edició)

· Del 25 al 27 de novembre de 2022 ·

La construcció amb pedra seca es basa en uns principis i unes tècniques senzilles, però que cal seguir al peu de la lletra per què els murs que fem siguin efectius i funcionin correctament com a drenatge de la pluja i retenció de terres en el cas dels murs de feixes i marges.

“La construcció amb pedra seca és

Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat de la Unesco”.

Sobre el taller

Utilitzant l’ancestral tècnica de construcció amb pedra seca s’han construït una gran varietat d’elements: marges, murs de partió, cabanes, folrats de mines, pous de glaç, forns de calç, camins, ponts i molts d’altres elements i construccions de l’àmbit rural, donades les grans possibilitats que ens dóna aquest element com a única matèria primera emprada. La seva importància excedeix l’abast d’aquestes aplicacions dins els límits de l’arquitectura catalana i mediterrània.

Cada tipus de pedra comporta un estil i una manera de construir, així doncs trobem força diferències constructives entre murs fets amb pissarres i murs fets amb pedra calcària, o fins i tot amb gresos o roques granítiques o volcàniques. Cal afegir que cada marger (nom que es dóna a l’artesà de la pedra en sec) té el seu art i ho fa a la seva manera, o bé apresa o bé per tradició…

El taller de Pedra Seca pretén en primer lloc posar en pràctica alguna de les tècniques més habituals en la construcció amb pedra seca tot mitjançant la construcció o reconstrucció d’una petita obra. També analitzar sobre el terreny diverses construccions existents al nostre entorn (murs, cabanes, forns de calç), tant des de la seva vessant constructiva com cultural i de relació amb l’entorn. Es donaran a conèixer les iniciatives que s’estan portant a terme en la recuperació i difusió del coneixement per part d’entitats diverses al nostre territori i també les possibilitats d’incorporar la Pedra Seca a l’arquitectura contemporània.

– Conèixer les normes bàsiques i els principis de la construcció en pedra seca.
– Aprendre a utilitzar les construccions de pedra seca com a element estructural i funcional.
– Entendre la morfologia i la composició de les pedres per seleccionar i utilitzar-les de la forma més favorable en la construcció.
– Analitzar els elements constructius amb pedra seca del nostre entorn.
– Conèixer les diverses activitats que es promouen en el nostre territori, a través de les diverses entitats relacionades amb la pedra seca.
– Conèixer la situació de la Pedra Seca amb relació a l’arquitectura contemporània i la construcció d’avui

Àpats: Al començar la jornada es proposarà als participants un dels restaurants del poble, menú amb preu especial per a l’escola Orígens. Sempre essent opcional i voluntari per a cadascú.
Pernoctació: Per a optar a les diverses opcions podeu consultar el web de l’Ajuntament de Les Planes d’Hostoles.
Cafeta: Durant les jornades a l’Escola hi ha servei de cafeteria, infusions, pica-pica etc. obert als participants.

Del 25 al 27 de novembre de 2022

Pràctica: Construcció d’elements amb pedra seca. Replantejament, planteig dels gruixos, criteris per pujar i coronar murs. Detalls constructius. Metodologies correctes de treball. Coneixement i familiarització amb les eines de marger. Llei de la trava. Coronaments i elements singulars.

Teoria: Anàlisis de diferents elements constructius amb pedra seca (marges, feixes, partions, cabanes, pous de glaç i forns de calç). Principis mecànics i arquitectònics. Història de la pedra seca a Catalunya i arreu del món. Tècnica margera i altres tècniques constructives. Conceptes bàsics de l’arrencada de la construcció de pedra seca. Tècniques de reconstrucció i consolidació de murs de pedra seca. Principis de geologia: tipologia de pedres.

Roger Solé, marger d’ofici membre fundador de La Feixa Pedra Seca.
Albert Gavaldà, marger i membre de Relleu i Entorn.
Jordi Grau, tècnic ambientòleg de l’Observatori del Paisatge de Catalunya.
Llorenç Planagumà, geòleg i màster en gestió del medi ambient. Membre fundador de Tosca.
Ferran Bergonyó, aparellador, membre formador d’Orígens.
Xavi Ventura, educador social, membre formador d’Orígens.

De 10 a 15 persones. Està recomanat a les persones que vulguin aprendre a construir parets en pedra seca i altres elements singulars, ja sigui per aplicar-ho en el món rural per recuperació de les ja existents, o també per jardineria, i altres usos paisatgístics i de nou disseny. També a aquells que tenen un interès cultural pel món de la pedra seca i la seva recuperació, i volen entendre millor els seus fonaments d’una forma pràctica.

EPIs (Equips de Protecció Individual) ulleres i guants, maceta i punxó… per a realitzar les pràctiques.
*Documentació informativa, apunts digitalitzats.

Preu General:  260€
Preu descompte alumne Escola Orígens*:  208€

*Els/les participants que s’inscriguin i realitzin la paga i senyal de la matrícula, abans del 25 d’octubre de 2022, gaudiran d’una bonificació del 10% sobre el preu general del taller.
* La reserva de plaça queda garantida mitjançant el pagament de la matrícula (50% preu general del curs o taller). El 50% restant de l’import s´haurà de completar abans de l’inici del curs per transferència bancària o el primer dia del curs, en cas de pagar en efectiu. (L’escola no disposa de TPV).
* El descompte alumne de l’escola Orígens, s’aplicarà aquells alumnes que han fet algun curs organitzat per l’escola Orígens.

* Els preus indicats estan exempts d’IVA. Les activitats formatives d’acord el que estableix l’article 20 de la Llei de l’Impost sobre el Valor Afegit (Llei 37/1992), queden exemptes d’aquest impost.

Cancel·lacions:
* Les anul·lacions comunicades les dues setmanes abans de l’inici del curs/ taller comportaran la pèrdua de la matrícula.
* En cas que s’hagi iniciat el curs/ taller, comportarà la pèrdua del 100 % de l’import del curs.

C/ La Roureda, 5-7.

Descàrregues