Taller Estufes de Massa Tèrmica. (7a Edició)

· Del 20 al 23 de febrer de 2020 ·

El taller “Estufes de massa tèrmica” és centrarà en l’estudi i la pràctica per aconseguir la màxima eficiència en una estufa a través d’un combustible tan apreciat i renovable com és la llenya. Aquest taller pretén ser un Taller d’introducció al món de les estufes, aplicant mètodes pràctics i conceptuals, que alhora t’engrescarà a fer el teu propi disseny i la posterior construcció d’una de les estufes amb més alt rendiment que existeix.

Una estufa és un aparell de calefacció que fa servir una gran diversitat de materials de combustió com la llenya, el carbó o restes vegetals com pinyols i closques de fruits, per a calefactar una estança

Les estufes de massa tèrmica o d’alta inèrcia tèrmica, tenen una cambra de combustió a partir de la qual es construeix un circuit de tir per on és conduïda la flama i el gas del fum fins a arribar a la sortida de fums. Aquest circuit està construït amb maons refractaris i/o maons massissos que acumulen tota la calor de la combustió irradiant-lo posteriorment, a poc a poc, cap a la resta de l’habitatge. La massa tèrmica de les estufes acumuladores varia segons la superfície a escalfar, pot ser superior als 1.000 kg. de pes per una casa unifamiliar. Sent aquesta massa tèrmica la que fa que l’estufa sigui tant eficient.

El combustible més freqüent que utilitzen les estufes acumuladores de massa tèrmica és la llenya, un material que si està ben gestionat és molt sostenible i inesgotable. Es fa servir sense gairebé cap procés de transformació i pot esdevenir en un producte local. Les estufes de massa tèrmica tenen el menor consum de llenya que es pot donar en una estufa, varia segons la superfície a calefactar però oscil·la entre 10 i 20 kg de llenya al dia per a una casa unifamiliar. Això indica un consum aproximat de 2.500 kg a l’any, valor molt inferior al consum mitjà dels habitatges actuals al nostre país.

La calor que emeten les estufes acumuladores o de massa tèrmica és per radiació, sens dubte la calor de més qualitat. No aixeca pols, escalfen i assequen les parets. Gràcies a materials com l’argila per a la seva construcció, no resseca l’ambient mantenint una humitat relativa òptima i l’aire esdevé més sa perquè és més ric en ions negatius.

Aprendre i aplicar els conceptes més importants de disseny, de rendiment i de materials adequats per a la construcció d’estufes de massa tèrmica.
Saber aplicar els conceptes més significatius en el que fa al confort i la gestió de l’energia a casa nostra.
Adquirir els conèixements necessaris per dissenyar o construir una estufa de massa tèrmica.

Exclusivament aquest taller d’estufes de massa tèrmica 2020 la formació la realitzarem a cavall entre les poblacions de les Planes d’Hostoles i Bonmatí.

Pernoctació: Per a optar a les diverses opcions podeu consultar:
* El web de l’Ajuntament de Les Planes d’Hostoles.
* El Web de l’Ajuntament de Sant Julià del Llor i Bonmatí.
També us podem informar, un cop féu la inscripció al taller, dels diferents convenis entre entitats locals i l’escola Orígens.
Cafeta: Durant les jornades a l’Escola hi ha servei de cafeteria, infusions, pica-pica etc. obert als participants.

Del 20 al 23 de febrer de 2020.
4 jornades de cap de setmana. Dijous de 10.00 h a 14.00 h i de 16.00 h a 20.00 h, Divendres de 10.00 h a 14.00 h i de 16.00 h a 20.00 h, Dissabte de 10.00 h a 14.00 h i de 16.00 h a 20.00 h, i Diumenge de 9.00 h a 13.00 h i de 14.00 h a 16.00 h (30 hores).

Curs teòric i pràctic de la construcció d’una estufa de massa tèrmica.

Teoria: Coneixements essencials sobre la gestió i eficiència de l’energia i el confort tèrmic. Massa tèrmica i aïllament tèrmic. Principis per una combustió eficient, disseny i dimensionament, materials, formes i usos. Tipus d’instal·lacions de calefacció i d’acumulació de calor. Analítica de gasos. Connexions i afegits de diversos components com l’aigua calenta sanitària, portes, accessos de registre, sortida de fums, cuina, bancs radiants i altres elements per a la millora de l’eficiència.

Pràctica: Estudi i construcció d’estufes fetes amb maons ceràmics, de terra compactada i morters d’argila i calç. Familiaritzar-se amb el treball amb ceràmica. Aplicació de mètodes de disseny per a la construcció d’estufes de llenya. Maquetació de la teva pròpia estufa. Mostra de diversos casos reals i de diversos enginys per a escalfar. Treball individual i en equip.

Joan Colin, Estufaire, restaurador de patrimoni artístic i fundador de Arts amb caliu.
Jaume Serrasolses, Biòleg i Cap de l’àrea d’edificació sostenible de Trama Tecnoambiental.
Amb el suport de l’equip de talleristes i formadors de l’Escola Orígens.

Estufaires, instal·ladors i professionals del disseny i la construcció.

Llapis, paper i eines pròpies (opcional).

EPIs (Equips de Protecció Individual), eines bàsiques del ram de paleta (gaveta, paleta, cubells…), mescladora, mola, maons ceràmics i refractaris, argila, sorra, palla, aïllaments tèrmics, diversos morters, conductes i altres útils per a realitzar les pràctiques.

Preu General: 360 €
Preu descompte Estudiant o alumne Escola Orígens*:  288 €

* Els/les participants que s’inscriguin i realitzin la paga i senyal de la matrícula, abans del 27 de desembre de 2019, gaudiran d’una bonificació del 10% sobre el preu general del taller.
*Per poder aplicar el descompte d’estudiant s’ha d’acreditar mitjançant còpia compulsada del carnet d’estudiant, pagament de la matrícula o document que evidenciï la condició d’estudiant.
* Els preus indicats estan exempts d’IVA. Les activitats formatives d’acord el que estableix l’article 20 de la Llei de l’Impost sobre el Valor Afegit (Llei 37/1992), queden exemptes d’aquest impost.

Inici taller:

Exclusivament aquest taller d’estufes de massa tèrmica 2020 la formació la realitzarem a cavall entre les poblacions de les Planes d’Hostoles i Sant Julià del Llor i Bonmatí